Vores politik for brugerinddragelse

​Forudsætningen for en vellykket behandling på Hedegaard er, at beboeren spiller aktivt med og føler ansvar for eget liv. Det er altafgørende, at beboeren oplever at være inddraget i så mange aspekter i sit eget liv som muligt.

​​

Beboerens indflydelse skal være reel

Vi oplever, at beboerne vokser, når de bliver inddraget. Relationen til personalet bliver bedre og mere konstruktiv. Beboerne opnår en følelse af ejerskab, der både motiverer og forpligter i relationerne og til de indgåede aftaler.

Vi er hele tiden opmærksomme på, at muligheden for indflydelse skal være reel, og at vi inddrager beboerne på en måde og i et omfang, som tager hensyn til den enkelte beboers funktionsniveau og aktuelle situation.

​​

Vi laver handleplan sammen med beboeren

Beboeren er med til at udarbejde sin egen handleplan. Beboeren kommer med forslag og ønsker til udviklings- og arbejdspunkter, både i forhold til indsatsen for at ændre adfærd, håndtere konflikter og kommunikere med andre og til de konkrete rammer som bolig, beskæftigelse og fritidsaktiviteter.

Vi forsøger at gøre handleplanen klar og forståelig, så den giver mening for den enkelte beboer. Beboeren deltager i den sidste del af handleplansmødet og får at vide, hvad vi har drøftet. Vi opfordrer også beboeren komme med ønsker, ris eller ros til personalet, sagsbehandler, værge eller andre. Beboeren får det skriftlige referat af handleplansmødet.

Aftalerne mellem beboeren og personalet om, hvordan personalet støtter og vejleder, er den væsentligste metode i den pædagogiske praksis. På statusmøder, behandlingsmøder eller særlige behandlingsture kan vi indgå nye aftaler eller justere på de eksisterende.

​​

Beboermøderne på Hedegaard

Vi inddrager beboerne på de ugentlige beboermøder. Her kan beboerne komme med forslag, kritik eller ros, og her får de informationer om nye overordnede tiltag, som angår fællesskabet.

På beboermøderne taler vi om alle de fælles spilleregler, der gælder for dagligdagen på Hedegaard. Beboerne er meget optaget af, hvad der skal til, for at vi kan leve sammen, og her drøfter vi også helt konkret, hvad vi gør, hvis nogen spiller for højt eller ikke overholder aftaler om madlavning og andre opgaver i hverdagen.

Beboermøder giver også beboerne indflydelse på ferieture, fritidsaktiviteter, indkøb og brug af fælles faciliteter og opbygning og vedligeholdelse af traditioner som jul og sommerfest. Til daglig inddrager vi beboerne så vidt som muligt i praktiske gøremål i hus og have.

Sidder du inde med spørgsmål angående vores botilbud?

Du altid velkommen til at kontakte os for at høre mere. Du kan også klikke dig videre på siden og læse mere om, hvem vi er og hvad vi kan tilbyde.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Hvem er vi

Selvejende Institution Hedegaard

Holstebrovej 92, 6900 Skjern

Klik her for rutevejledning

Kontaktoplysninger

29 36 00 79

info@botilbudhedegaard.dk

CVR: 30293363

Telefontider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.