Low arousal​

Low Arousal er en tilgang med fokus på, hvordan fagprofessionelle gennem egen adfærd kan støtte borgerens trivsel og udvikling af nye strategier til mere hensigtsmæssig adfærd i vanskelige situationer.

Low arousal har tre grundprincipper:

-​Ansvarsprincippet

-​Kontrolprincippet

-​Princippet om affektsmitte

Ansvarsprincippet handler om, at det er personalet der skal tage ansvaret for at ændre metode eller kontekst. Ansvaret skal ikke ligge hos borgeren.

Kontrolprincippet handler om at borgeren er nødt til at have kontrol over sig selv, hvis de skal kunne samarbejde. For at opretholde selvkontrollen benytter borgeren sig af forskellige former for strategisk adfærd (evt. råbe, true og trække sig)

Affektsmitte handler om, at mennesker bliver påvirket af følelser omkring dem. Nervebaner smitter. Derfor gælder det om, at have en pædagogisk hverdag hvor man er så rolig og afdæmpet som muligt.

Low Arousal på Hedegaard.

Grundtanken i Low Arousal er, at ro smitter. Personalet skal derfor være opmærksom på ikke at gå med beboeren op i affekt.

For at kunne motivere, udfordre og stille krav til borgeren, er det på Hedegaard en grundtanke at borgeren er i balanceret arousal.

Personalet skal være på forkant med borgeren. Inden borgeren er på vej op skal personalet være bevidste om low arousal. Dette bla. ved at aflæse borgerens kropssprog og være tydelig i eget kropssprog.

Vi flytte fokus og personaleskift hvis en borger er oppe i affekt, kan virke konfliktnedtrappende.

Håndtere den udfordrende adfærd gennem fx kravnedsættelse, være bevidst om åndedræt, placering, øjenkontakt, rolig og lav stemmeføring og neutralt kropssprog. Personalet tager kravsætning i fredstid.

Personalegruppen modtager regelmæssig supervision, for derigennem at holde fokus på faglighed og perspektivering, således at egne følelser ikke kommer til at dominere . Vi arbejder på at være meget bevidste om ikke at affektsmitte borgerne.

​Korte eksempler fra dagligdagen, på metoden anvendt som praksis

​En borger skulle til tandlæge og køres der til i bil. Andet personale havde bedt personale om at tage en snak ang. mad til dennes fødselsdag. Men personalet valgte ikke at gøre dette for at undgå at borger skulle køre op i arousal.

Borger har brug for ro til morgenmaden, og det er erfaret at borger arousal stiger hvis man snakker eller stiller krav i det tidsrum. Derfor er det en bevidst handling, at lade borgeren få ro til morgenmad, og lade borgeren komme til personalet når borgeren er klar. Derved kan personalet i mange tilfælde undgå at borgeren kommer op i affekt og arousal.

Konflikt med andet personale og borger. Personale vælger at bevare roen overfor de øvrige borgere til stede, for ikke at få deres arousal til at stige. Ved at udstråle low arousal i denne situation kunne det undgås, at de øvrige borgere kom op i arousal.

Borger skal have børstet tænder. Som regel siger borger at det vil han ikke, så personalet opfordre igen borger til at børste tænder. Personalet sørger hele tiden for tale afdæmpet og rolig. Derefter går personalet ud på badeværelset og venter på borgeren kommer derud og det gør borgeren næsten altid.

Sidder du inde med spørgsmål angående vores botilbud?

Du altid velkommen til at kontakte os for at høre mere. Du kan også klikke dig videre på siden og læse mere om, hvem vi er og hvad vi kan tilbyde.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Hvem er vi

Selvejende Institution Hedegaard

Holstebrovej 92, 6900 Skjern

Klik her for rutevejledning

Kontaktoplysninger

29 36 00 79

info@botilbudhedegaard.dk

CVR: 30293363

Telefontider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.